Sunday, August 21, 2011

Sessi "Moh Kita Bako aje"......(2)

Ok, bertemu sekali lagi dlm ruangan "Moh Kita Bako aje"....episode 2.  This is the second cookies yang aku buat for this year dan memandangkan sambutan yg luar biasa diterima kerna menghidangkan cookies ini, maka aku pun mengupdatekan ia kedalam "To do list" aku.

Resipi nie aku dpt dari the femes blog, belog Dr. Ina Harlina.....Thanks for sharing the recipe with us.  Memang menjadik betul cookies nie.

Best Ever Chocolate Chip Cookies

Bahan2:
1 cawan butter, letak pd suhu bilik
1 cawan gula castor
1 cawan gula perang (aku kurangkan tadik kpd 3/4 cawan)
2 biji telur
2 sudu teh vanilla extract
2 cawan tepung serba guna (aku tukar tadik kpd 1 1/2 cawan tepung serbaguna, 1/2 cawan serbuk cocoa)
1 cawan oat
1sudu teh baking soda
1 sudu teh esen vanilla (yg nie aku tk letak sbb stok kat umah dah abis)
1 sudu teh chocolate emulco (yg nie aku tambah sebab nk lebih rasa chocolatey)
secubit garam
1 1/2 cawan choc chip (semi sweet)
1 cawan badam cincang

Cara2:

1.  Panaskan oven.
2.  Ayakkan tepung beserta dgn baking soda.  Ketepikan
3.  Pukul butter, gula castor dan gula perang hingga ianya sebati.  Masukkan telur satu persatu, kemudian masukkan esen vanilla, chocolate emulco dan secubit garam.
4.  Masukkan dan gaulkan tepung, oat, chocolate chips dan juga badam cincang.
5. Dengan menggunakan sudu, sila sudukan adunan dan di letak di atas dulang pembakar unuk dimasukkan ke dalam oven.
6.  Selepas 15 menet, boleh lah dikeluarkan dari ketuhar.

Adunan yang menanti giliran untuk dibakar

Fresh from the oven......sedaps and ngam dgn selera aku


The obidient Food Tester.  Payah employ dia nie, setiap kali keluar dulang dari oven, dia dah ready nk ngap 2 keping....huhuhu

Nota kaki:
Wokeh, nak buat kuih samperit lak soon.....

No comments:

Post a Comment