Friday, August 19, 2011

Jelajah Dapur Kembali Lagi (2)

Lepas berbuka tadik, tiba2 terasa nak memasak lauk untuk sahur.  Dah 4 hari bersahur dgn lauk dari PaRam, dah naik jelak tengok benda yang sama....So, selongkar peti ais dan ada banyak gak bahan mentah yang tak dipakai.  Jadi, terus decide nak buat Ikan Masak Sweet Sour untuk sahur nanti.  Inilah masakan orang yg malas setelah capek seharian kerja di kantor ya.....:-))

Bahan2:
Fillet Ikan Dori (2 keping besar)
4 biji bawang besar
2 biji tomato
1/2 mangkuk tomato sauce
3 tangkai cili merah - dihiris
3 sudu besar cili giling
Minyak secukupnya untuk menggoreng

**8 sudu makan tepung jagung
**garam secukupnya
**2 sudu teh rempah 5 spices
**serbuk perasa secukupnya
**sedikit lada sulah
Kesemua bahan yang bertanda ** hendaklah disatukan dalam satu mangkuk lain dan digaul rata.  Ini akan digunakan untuk membalut kepingan ikan dori sebelum ianya digoreng.

Cara2 memasak:
1.  Panaskan minyak. 
2.  Kepingan fillet ikan dori dimasukkan kedalam bahan tepung, balutkan rasa ke atas kepingan ikan dan digoreng garing.  Ketepikan.
3.  Dalam kuali lain, panaskan minyak dan tumis bawang besar hingga naik bau.  Masukkan cili potong dan cili giling.  Biar hingga naik bau.
4.  Masukkan tomato sauce, kacau rata lagi.
5.  Selepas pecah minyak, masukkan potongan tomato tadi, biarkan seketika hingga layu sedikit dan padamkan api.
6.  Masukkan fillet ikan tersebut dalam mangkuk dan kemudian, letakkan pula bahan tumisan tersebut.  Boleh lah dihidang dan apa lagi, makan lar....hahaha


Ikan Dori Masak Sweet Sour

Nota kaki:  The reason as to why ikan tersebut disalut tepung sebelum digoreng adalah untuk mengelakkan ikan tersebut hancur apabila digoreng dan dimasak. 

No comments:

Post a Comment