Saturday, August 20, 2011

Sessi "Moh, kita bako aje".....(1)

Lagi 10 hari lagi maka akan berakhirlah bulan ramadhan untuk tahun ini.  Insya Allah, kalau dipanjangkan umur, kita akan bersua lagi tahun depan.  Sepuluh hari terakhir nie lah yang selalunya aku terasa masa begitu cepat berlalu....banyak benda yang perlu diselesaikan, baik kat opis mahupun kat rumah.

Memang azam aku tahun nie nak buat kuih raya sendirik.  Ini mungkin disebabkan kos kuih raya yang siap dijual itu semakin meningkat sedangkan kalau kita buat senirik, harganya jauh lagi murah dan kita dapat kuantiti yang banyak.  Maka, pagi tadik, seawal pagi aku telah pergi mencari bahan2 membuat kuih di kedai menjual barangan membuat kuih.

Bisekut raya pertama aku untuk tahun ini ialah Bisekut Kacang Mazola.  Ini antara bisekut yang aku suka.  Resipi bisekut nie aku tak hengat dari mana aku copy tapi to whoever tuan punya resipi, mucho gracias aku ucapkan. 

Bisekut Kacang Mazola.

Bahan2:
1 mangkuk basuh tangan kacang tanah (digoreng tanpa minyak)
1 mangkuk basuh tangan gula castor
2 mangkuk basuh tangan tepung gandum
Minyak Mazola (botol 1kg, gerenti ada belen nyer, leh guna untuk buat carrot cake lak)
Kuning telur untuk glaze
Kacang Tanah disangrai untuk hiasan.

Cara2 penyediaan:
1.  Campurkan tepung gandum, gula castor dan kacang tanah yang telah dikisar ke dalam mangkuk membancuh, gaul hingga bahan2 menjadi sebati.
2.  Masukkan minyak mazola hingga menjadi doh yang lembut dan boleh dikepal.
3.  Bentukkan ikut suka, sapu kuning telur di atasnya dan letak kacang tanah sebagai hiasan.

Hasil dari sessi "Moh kita bako aje" hari ini.

No comments:

Post a Comment