Sunday, August 14, 2011

Jelajah Dapur Kembali Lagi (1)

Kebuntuan idea dan fikiran dalam memikirkan apakah hidangan yang perlu disediakan untuk bersahur, aku segera menggunakan khidmat acik YouTube untuk mencari idea.  Then aku jumpa 2 resipi yang menarik perhatian untuk dicuba, years ago aku dah pernah try masak hidangan nie dan resultnya memang sedap.  So, tanpa melengahkan masa, aku terus ke dapur dan menyediakan bahan2 untuk memasak juadah Chicken Devil Curry.

Jangan terpedaya, tidak ada setan hatta jin yang terlibat dalam pembikinan resipi ini.  Juadah ini dinamakan Chicken Devil Curry kerana rasanya yang pedas kerana banyak menggunakan cili giling dan cili merah. 

Chicken Devil Curry

Bahan2:
1/2 ekor ayam - dipotong kecil/ikut suka
20 tangkai cili merah - aku tak gunakan cili merah kerana kehabisan stok
10 tangkai cili kering yang dimesin - aku lebihkan untuk menggantikan cili merah
halia - sebesar ibu jari (ditumbuk)
5 ketul bawang besar
5 ulas bawang putih (ditumbuk)
5 sudu besar cuka makan
2 sudu besar gula
sedikit biji sawi - aku tambah
6 ketul buah keras (ditumbuk).
Minyak secukupnya untuk menumis

Cara2 penyediaan.
1.  Cili merah+cili kering+bawang besar dikisar halus. 
2.  Perap ayam bersama dengan bahan dikisar, cuka, dan gula selama setengah jam.
3.  Setelah setengah jam, panaskan minyak.  Bila minyak dah panas, tumiskan bawang putih dan halia hingga naik bau.
4.  Kemudian masukkan ayam yang telah diperap tadi, buah keras yang ditumbuk dan garam.
5.  Masak sehingga pecah minyak dan ayam telah masak sepenuhnya.  Taburkan biji sawi, biarkan seketika.
6.  Setelah 20 minit dan kuah mulai pekat, boleh padamkan api dan dihidangkan.

Ayam mulai masak dan kuah mulai memekat.


Hidangan yang telah siap dimasak.

Rasa hidangan nie agak unik kerana penggunaan cuka sewaktu memerap dan bagi tekak aku lar, ianya bisa membangkitkan selera makan ketika bersahur nanti.  Cubalah, anda pasti takkan menyesal.


Nota kaki:  Lepas nie nak try lak masak lamb varuval...muahahahah.

No comments:

Post a Comment