Monday, August 29, 2011

Pre Raya Posting

Dengar citernye besok raya.  Dari malam semalam hingga ke hari ini, aku rasa semput, dgn flu, batuk2 dan serasa dada ketat semacam, of course ada that wheezing sound.  Pg jumpa doktor pagi tadi, ada lar sikit kurang sakitnya.

At this current moment, masa tgh menulis nie, ketupat pulut sedang direbus.  Ini adalah resipi turun temurun famili kitaorg, ever since aku kecik lagi, bila time raya, memang ketupat pulut ini dihidangkan oleh mak aku dan juga arwah nenek aku.  Ia tak sama dengan ketupat daun palas.  Ketupat pulut versi kitaorg nie menggunakan kelongsong ketupat bawang or ketupat sate.  Pulut diisikan kedalam kelongsong tersebut, menggantikan beras.  Dan ketupat ini direbus selama beberapa jam di dalam santan.  Rebus sampai masak dan lemak santan memenuhi kelongsong ketupat.

Rasanya, memang top of this world.  Aku suka part santan yang dah bertukar menjadi lelemak kat kelongsong ketupat tu.....sedap tau, amek isi ketupat yang dah masak dan digaul bersama lelemak santan......Tau, setahun sekali aje buat keje menaikkan kolestrol nie...heheheh

Ketupat pulut yang sedang direbus

No comments:

Post a Comment