Tuesday, August 2, 2011

Dua hari di bulan Ramadan

Seperti kebiasaannya, minggu pertama bulan Ramadhan memang agak haru biru dan kacau bilau sikit.  Mana nak adjust waktu tido, waktu sahur and waktu pergi kerja.  Dan untuk hari kedua berturut2, aku terasa mengantuk yang amat sangat dalam opis....hellllpppp!!!  Banyak kali aku buat trip ke toilet, basuh muka tapi effect nya kejap aje.......huhuhu.  Aku ingat aku sorang aje yang dilanda penyakit mengantuk tahap gaban tapi rupa2nya, ramai gak yang terkena penyakit yang sama.....muahahah.

Semalam, aku berbuka puasa dengan tomato+cucumber+cheese sandwich dan lemon tea.  Alhamdulillah, terasa nikmat ketika berbuka.  Masa sahur aje baru aku makan nasik sikit.

Hari nie, aku berbuka puasa dengan roti cicah sambal tempoyak, lemon tea dan sepotong dua tembikai.  Alhamdulillah, syukur diberikan kekuatan menyempurnakan puasa buat hari ke dua berturut2.

Bercakap pasal pasar ramadhan atau lebih popular dengan gelaran "Param", aku suka pergi join the crowd kat situ.  Bermacam2 jenis juadah yang menarik ada dijual...tapi aku setakat lalu dan amek bau aje ler...tak terliur lagi nak beli apa2....kalau beli pun, mak aku yang pesan suh beli kuih2 basah serba sikit.....Aku lebih rela masak untuk berbuka dan sahur.....terasa kepuasannya...

Yang pasti, aku notice yang harga barang jualan di Param memang ada peningkatan.  Kalau tahun lepas, laksa, mee kari sepaket dijual dgn harga RM3.00, tahun nie dah naik RM3.50.  Tak dapat ku bayangkan kalau famili besar yang ada anak2 kecil yg minta dibelikan juadah untuk berbuka puasa, takkan sehari nak laburkan RM50.00 kat Param kot??

Hidangan berbuka puasa aku hari nie:  Roti cicah sambal tempoyak dan lemon tea.  Lain2 juadah yg kelihatan dlm pic itu adalah leftover semalam...

No comments:

Post a Comment