Monday, February 14, 2011

VDay

Hari ini aku cuti.  Don't get me wrong, aku cuti bukan sebab nak celebrate Valentine's Day, aku cuti kerna aku mau loooongggg weekend, hehehe.

Apa itu Valentine's Day?? Dulu2, dari zaman aku bersekolah, aku telah disogokkan dengan cerita pasal hari VDay nie.  Kononnya untuk meraikan orang kita sayang lar, hari berkasih sayang bagai dan perlu adanya sessi bertukar hadiah.  Masa tu jugak lar harga barang2 yang "hot" utk diberikan sebagai hadiah melambung tinggi.  Bayangkan harga sekuntum bunga rose yg zaman tu cuma RM1, pada masa VDay melambung jadik RM5.  Bayangkan juga berapa banyak budak2 sekolah sanggup mengikat perut semata2 nak bagi the special one tu bunga.....tak ke keje bodoh?? Baik lagi guna duit tu pg makan kat KFC, yg masa tu sepinggan snack plate cuma dlm RM6 saja.

Bila aku belajar full time dulu, time2 VDay nie lar ada student yg business minded amek kesempatan nk buat duit.....dijualnya bunga rose sekuntum dalam RM10....sanggup deliver sekali.....ada lar time tu aku dapat gak dari secret admirer.....tapi aku tak terjebak nk membeli ler....heheheh.  Masa tu, mana2 student yg cun melecun pasti dapat bunga banyak lar....if only those roses could be converted to meal voucher, berbaloi gak kan....muahaha

Masa mula2 start kerja.......and masa tu dah mula pegang duit sendirikan, aku masih lagi tak berapa nak layan VDay nie....setakat nak usik2 org yg aku minat tu, aku cuma kirimkan kad.....tapi kad pun blh tahan mahal.....sib baik lar harga kad tu aku masih mampu lagi....And ada gak lar dapat flower bouquet kat opis...ada sekali tu, aku tak mintak dan tak sangka dpt bunga lah kan....bila aku balik lunch, satu office dok tanya, siapa yg hantar bunga?? Dh ler cubicle aku kat hujung office, sepanjang2 aku berjalan tu....semua bertanya....malu siooott!! So, selepas insiden itu, aku telah berpesan kepada org yg couple dgn aku time tu, never ever send me any flower bouquet in the office coz I dont like it!! full stop!! Kalau nak double up the flower bouquet dgn cake, you are most welcome and in fact, sila lar hantar barang2 yg boleh dimakan bersama2 dgn bebudak opis, lg afdal.....muahahahahaha.

In short, the main reason as to why I never really bother about VDay is because I believe VDay is created by those who are business minded who wants to make extra profit.  Maka wujudlah VDay yang sering dipropakan oleh hotel2, taukey bunga, tuan punya kilang cokelat....the only day in a year yang diaorg boleh naikkan harga barangan jualan mereka melebihi 200% and it means, berganda2 net profit masuk poket mereka and their balance sheet will look good!!! Yang jadi mangsa, kita, the end consumers yang buta2 pay a high price for something that we could get cheaper on any other day.....

Maka kawan2, aku harap kita semua tak terpedaya dgn marketing strategy manufacturers dan business owners nie....kalau dah betul2 sayang tahap dewa, who needs one special day to show your love to your loved ones when you should actually do it everyday???  Betul kan???

No comments:

Post a Comment