Wednesday, February 2, 2011

Cerita semalam

For the past one week, aku sensed something not right dgn kereta aku.  Cam bergegar aje....bila di cek, nothing seems to be the problem, so aku conclude it could be due for servicing....tapi yelah kan, dah nak raya cina nie, gerenti workshop semua fully occupied dan kena tunggu lama.  Memandangkan aku cuma driving ke office and lately nie cam malas nak jalan jalan carik pasal, aku postpone kan dulu hantar kereta pergi service.

Pagi tadi terasa gegaran gak bila aku bawak kereta dlm 90Km/j.  Tapi being so stubborn dan disebabkan dah cek earlier, aku gagahkan gak bawak kereta ke office lar.  Hari ni aku half day cuti, so dalam perjalanan pulang ke rumah, hati aku terdetik nak singgah lunch kat R&R Dengkil.  Dalam berkira2 mana arah nak dituju, aku decided nak berhenti lunch kat Putra Heights.  Kebetulan pulak memang ada bill yang nak dibayar, maka aku pun stopped kat Giant Putra Heights.

Setelah sessi bayar bill, makan2 dan shopping, aku pun berjalan ke kereta.  To my horror, dari jauh aku dah nampak kereta aku cam senget sebelah....Bila dah dekat baru aku perasan, tayar belakang sebelah kiri dah pancit.  Nasib baik lah dia pancit kat tempat shopping, tak de ler sangap tunggu Bantuan AAM tiba.  Dekat sejam gak menunggu, then baru lar mekanik AAM datang dan tolong tukarkan tayar.

Bila di cek tayar berkenaan, baru perasan yang ia udah mula nak pecah/meletup.  Tayar tu cam kembung/bengkak kat certain area.  Ok lah, what to do, dah memang cukup masanya tayar tu ditukar baru.  Selepas mekanik AAM tukarkan tayar, aku bergegas ke kedai tayar.  Kan ke bisnes nie memang being dominated by Chinese, aku lak takut kalau2 tayar aku pecah time depa cuti......so, bergegas lar aku ke kedai tayar yang berdekatan dengan rumah aku nie.  Habis melayang duit aku.  Dah nyaris2 aku nk menangis a.k.a. meroyan bila tokey kedai tu kata tayar tak ada stok, kedai dah nak tutup.  Dengan penuh tak malu, aku buat muka seposen....berjaya juga akhirnya tukar 2 tayar belakang.

Bila dah cool and settle down, baru aku kenang kembali apa yang terjadi.  Sebelum2 nie, tayar keter penah meletup kat highway (2kali) masa aku tgh merempit 130Km/j, punya lar hazab tunggu PLUSronda datang, dengan keter lain laju2 aje bawak, aku senirik naik cuak nak tunggu kat emergency lane, terpaksa berdiri kat sebelah luar divider (kawasan rumput) yang kat emergency lane tu, mana lak si tonto tarik kereta yang tak putus2 datang tanya, mana lagi orang naik motor dok lalu dan pandang.....takut kena rompak....hissshhh....kali nie memang bernasib baik sangat, keter aku kat kawasan covered carpark, kat Giant lagi......syukran, syukran.....sementara menunggu AAM datang, sempat lagi aku pergi tea kat Secret Recipe.....kan best.....hehehe

Morale of the story is setiap sesuatu yang berlaku, ada hikmahnya.  And for the first time, masa aku duduk dalam keter sementara menunggu AAM datang, aku rasa cool teramat sangat, tak marah2, mengamuk bagai......aku senirik pun surprise dengan keadaan aku time tu......maybe I'm getting old, that's why perkara macam nie cam "sap2 soi" aje....muahahahah

No comments:

Post a Comment