Tuesday, January 18, 2011

Terkenang Semasa Dulu Version 2.0

Sekarang, kita sambung balik sessi "Terkenang Semasa Dulu", now dah version 2.0











1.  Dapur Minyak Tanah Cap Butterfly
Ini merupakan dapur yang digunakan oleh kaum ibu satu ketika dahulu.  Bahan bakar dapur ini adalah minyak tanah.  Pada zaman itu, minyak tanah cuma 50 sen sebotol....Sekarang, yang last sekali aku beli time bulan ramadhan hari tu, sebotol dalam RM2.50++, lagi mahal dari harga seliter RON97...hehehe.  Dapur ni datang dalam 2 size, single dan double burner seperti dalam gambar nie.  Mekanisme dapur nie tak lah complicated sangat.....pusingkan tombol tu...nanti minyak tanah tu mengalir dan membasahi sumbu dapur tersebut...biarkan sekejap dan baru nyalakan api......very the sentimental value benda nie....













2.  Dapur Arang
Dapur arang nie masih lagi digunakan sehingga sekarang.  Yang aku perasan, kebanyakan keluarga kaum cina menggunakan dapur nie untuk masakan yang perlukan masa yang lama untuk disediakan.  Dapur nie memang best, especially bila buat kuih bahulu......Aku dah nak beli satu tapi Queen Mother tak kasik, dia kata nak buat apa beli benda2 macam nie dan jarang digunakan....so, aku tangguhkan dulu hasrat memiliki dapur ini.  Kenangan bersama dapur nie, aku teringat kat rumah arwah makcik aku kat Ulu Chepor, Chemor.  Bila tiba musim durian, memang banyak sangat stok durian kat rumah arwah makcik aku.  Maka, dia akan membuat lempuk durian dan dimasak menggunakan dapur ini...Berjam2 tunggu dan mengacau lempuk tu sampai pekat.......










3.  Oven dapur cap butterfly
Oven nie digunakan dengan cara diletakkan di atas penunu dapur.  Pada zaman dulu, oven nie digunakan di atas dapur minyak tanah.....memang berfungsi sebagai oven.  Orang dulu2 kata, oven nie memang terbaikkkk dari ladang, biskut2 raya yang disediakan menggunakan oven nie ternyata garing, rangup dan masak sekata.  Aku baru aje memiliki oven nie, tapi tak test lagi sebab tak reti nak control tahap kepanasan oven berkenaan.











4.  Kukur Kelapa
Ini adalah alat yang digunakan untuk kukur kelapa.  Cara penggunaan, duduk bersimpuh kat atas kayu yang panjang tu dan boleh lah terus mengukur.  Memenatkan dan meletihkan duduk bersimpuh lama2 begitu, ala2 anak dara kampung yang ayu......Kalau disuruh orang muda sekarang kukur kelapa, nescaya ramai yang tak larat nak control ayu macam tu....hahahahah










5.  Acuan tembaga
Acuan ni digunakan untuk buat kuih bahulu, diperbuat dari tembaga.  Memang berat tapi tahap kepanasannya sekata dan elok gebu aje bahulu yang dibakar.  Dulu mak aku ada 2 set acuan nie, pemberian arwah nenek aku tapi selepas beberapa kali berpindah rumah, tah mana2 benda tu hilang.  Acuan dulu memang berat, solid brass.....sekarang nie, boleh dapat lagi acuan tembaga tapi somehow quality nye tak seelok dulu.....

Ok, itu saja untuk sessi Terkenang Semasa Dulu Version 2.0.  Nanti aku kena mikirin apa lagi yang nak ditulis dan ditepek di sini.....pastinya benda2 yang dikenang itu bisa mengimbau kenangan zaman remaja purba kita semua......






No comments:

Post a Comment