Tuesday, January 11, 2011

Kisah Kakak....

Hari ni aku cuti.  Dah diamanahkan untuk monitor si Kakak yang baru mula bersekolah semalam.  Yelah, dah book van pergi balik, so tugas aku hari nie just monitor pukul berapa dia pergi sekolah dan pukul berapa dia sampai rumah.

Masa pergi pagi tadi, she was all excited.  Kitaorg pergi skodeng lar dia kat sekolah.  Then, kelas habis jam 11:30 pagi.  Jam 11:20 kitaorg dh tunggu tak jauh dari sekolah dia, tu yang tau timing dan movement van tu.  Van sampai rumah jam 12:30.  Aku dah sense something tak kena bila muka dia masa turun dari van tu muka dia memang stress.  Tanya mana bag dia, ada sorang budak hulurkan.  Bag terbukak, pencil case dia hilang, stokin entah ke mana.  Terjerit ler aku kat situ tanya, mana pergi barang2 dia.  Kakak tak mau jawab, bila van dah nak buat U-turn, baru lar dia kata ada sorang budak lelaki yang rampas barang2 dia.  Kakak macam terkejut...macam nak nanges tapi dia tak nanges.  Dia pun kata, budak lelaki tu cubit dan tampar dia.  Menyirap darah aku tadik.  Dah lah curi barang orang, ada hati nak pukul anak orang lagi.  Apa, ingat dia ke yang bayar zakat utk anak orang.

Hati aku dah panas, sebelum van tu berlalu, si budak samseng tu dok pandang dari dalam van.  Terus aku tunjuk penumbuk aku, dia terus pandang depan.

Aku tak puas hati, terus telefon mak Kakak dan bagitau dia.  Dia mintak tolong aku pergi ke sekolah dan buat aduan. Ya, dengan Kakak dan mak aku, aku hangkut pergi sekolah balik. Komplen kat cikgu dia.  Rasa-rasanya cikgu dia tau siapa samseng tak sunat tu.  Harap2 cikgu dia sound lar budak hantu tu.

Baru dua hari sekolah, dah macam2 cerita.  Semalam dia kata budak yang sama tumbuk dia dan masuk toilet time dia buang air.  Hari nie, lain pulak cerita.  Kakak nie jenis yang dengan famili aje dia banyak mulut, tapi bila dengan orang yang dia tak kenal, dia diam aje.  Kat rumah nie pun kitaorg tak ajar dia pukul2, marah2 orang lain...dan bila ada orang dan kawan2 dia datang join main pun, dia ok aje.

Sungguh tak tenang hati aku..Pada masa yang sama, aku dah mula buat spekulasi.  It's either samseng tak sunat nie memang kaki buli dan terpengaruh membelasah orang sebab tgk tv ataupun dia belajar dari bapak dia yang suka2 hati buli dan pukul mak dia.  Teringin pulak aku besok pergi hantar Kakak ke sekolah dan suruh dia tunjukkan kat aku yang mana satu samseng tak sunat tu.  Mau aje aku tanya dia, apasal suka2 hati pukul anak orang, curi barang orang dan sama ada mak bapak dia ke yang ajar dia buat perangai macam tu.
Biar samseng tak sunat tu tau gerun sikit....dan tak buat perangai cam kutu tu lagi.

Buat sementara waktu nie, kitaorg tgk macam mana.  Mak Kakak dah berura2 nak pindahkan dia ke sekolah sebelah petang dan nak carik transport lain.  Yelah, sejam perjalanan dari sekolah ke rumah...baru hari ke dua dah macam2 cerita.......

Aku amat2 berharap parents jangan lar bergaduh, pukul memukul antara satu sama lain depan anak2.  Budak2 nie ibarat spongebob, diaorg absorb aje apa yang diaorg nampak setiap hari tanpa memikirkan baik buruk perkara tu.  Itu yang diaorang buat apa yang diaorang belajar dan nampak tu, kat orang lain.  Dan aku amat teringin berjumpa dengan parents samseng tak sunat tu, nak tau perangai anak dia macam mana dan ceritakan kelakuan anak dia ala2 pengganas tu, biar parents dia tau siapa sebenarnye anak mereka.

Buat Kakak pulak, aku dah ajar dia, kalau samseng tak sunat tu mula carik pasal, jerit kuat2 panggil cikgu, biar cikgu "pek"kan aje muka dia.....

Ciss, tak pasal2 BP aku naik lagi........

No comments:

Post a Comment