Monday, January 17, 2011

Apa ada pada nama

Ok, happy Monday everybody.  Semoga minggu ini kita akan lebih produktif berbanding minggu2 yg sebelumnye.  Baru mula hari Isnin, aku dh rasa tak sihat, I think I've caught the flu bug and my whole body is aching......rasa seram sejuk, tekak swollen....so, I've decided it would be best for me to rest at home and not spread the bug around in the office.

Aku terpanggil untuk menulis curhat berkenaan tajuk di atas.  Nama memainkan peranan penting dalam kehidupan manusia....bayangkan kalau satu dunia nie, manusia tidak bernama....bagaimana kita nk intro diri kita kepada org lain, nak buat transaksi perbankan, hatta nak pg sekolah pun tak boleh dan pasti mendatangkan masalah.  Bayangkan kalau manusia dikenali dgn code seperti yg tertera di produk2 yg kita beli......mmg pelik dunia jadinya...dan bygkan kalau pemerintah sesebuah negara itu tak bernama....jadik macam citer John Doe tu ler.....hehehehehe

Seperti juga manusia lain, aku dilahirkan ke dunia dgn nama yg diberi oleh kedua orang tua aku....I;m proud of my name......di sekolah pun begitu juga, walaupun nama aku tergolong dalam nama yg "common" dan ramai yg menggunakannya.  Tak percaya, sila pergi ke Facebook dan try google nama IC aku....gerenti keluar list yang panjang.....heheheh

Nama di blog dan facebook adalah nama samaran/multinick aku.  Ye, I could predict the next question, mengapa pakai nama samaran??? Al kisahnye, suatu ketika dulu aku adalah seorang forumer yang agak popular.  Selalunya forumer lain akan bagi info sama aku pasal gossip2 panas dan aku lah tukang bukak tajuk kat forum......seolah2 aku nie wartawan gossip yang tersohor......muahahahaha

Semakin lama peminat dan pemenat aku pun bertambah ramai.  Di forum pun aku ada multinick....bayangkan, aku mula berforum, nick aku adalah "Ubi Kayu".....wakaakka....tapi Ubi Kayu tetap fofular dan diingati sampai sekarang......dan ada kalanye aku masuk forum menggunakan nick "gorrilla betina" dan "sweettapeworm"....giler kentang punya nick.....bila aku menggunakan nick gorrila betina, aku suka lepak kat topik politik, habis semua pendapat org lain aku sanggah dan hentak, seumpama gorrilla betina yang mengamuk....wakakakkaka

Then, aku disingkirkan dari forum.......biasalah.....politik tuan punya forum kan....aku tak kisah sebab aku berjaya mengumpulkan kawan2 aku di forum dan aku transfer kan mereka ke Facebook...percaya atau tidak, hampir setengah dari kengkawan aku dalam facebook adalah geng2 aku sewaktu diforum dan kebanyakan dari mereka tidak pernah ku temui sebelum ini....tapi, bila berbual ditelefon, kemesraan antara kami mengalahkan kawan2 satu sekolah atau satu tempat kerja....that's the power of forum.....:-))

Sekarang aku masih lagi berlegar2 dalam forum....tapi forum yang lain....now, aku boleh katakan yg aku "tone down" a lot dalam forum baru nie....lepak2 kat topik hantu, isu semasa dan of course gossip VVIP.....setakat jadik nasik tambah aje, tak bercita2 nak glamer macam dulu.....hehehe

Disebabkan forum lah, aku meneruskan tradisi memenggunakan Nick di facebook.......Ok, tentu korang nak tau sebab2 aku gunakan nick, so aku listdown the reasons as to why I prefer to use nick kat dunia cyber:

1.  Disebabkan kemasyhuran nick ubikayu dulu2, ada kuncu2, kaum keluarga artis/VVIP yg beria2 mencari aku dan tempat kerja aku...depa nak tau nama penuh aku dan tepek foto aku kat forum.....It happened to few of my forumer friends.....so, aku terpaksa berselindung disebalik nick ini......

2.  Walaupun zaman makin moden, tapi pemikiran org2 kita masih lagi di takuk lama (segelintirnye lar).  Selepas insiden aku di"mandrem", aku memang tak mau tepek pic hatta menggunakan nama aku yg sebenar.....

3. Untuk mengelak dari dikesan oleh BB aku....kang tak pasal2 dia tau anak buah dia sanggup ponteng lunch time semata2 nak lepak kat Facebook, Forum dan Blog....muahahahah

So adik2, sayangilah dan berbanggalah dengan nama kita....hatta multinick kita pun...kerna nama kita adalah bayangan kepada diri kita yang sebenar.......muahahahhaha

2 comments:

  1. aku dah kena buang gak dari forum bodo tu..mencik aku... depa carik pasal..aku lak kena..cilakak..lepas tu malas nk join porem2 nih..kakakaka

    waste time lor.. asek bertangguh wat keje sbb forum dulu..akkaka..cipan sungguh porem ni.. spsis pesbuk gak..akakka

    ReplyDelete
  2. chegu
    kalo lepak kat forum dia tu, mana ada cityville...kat fesbuk mcm2 ada.....kalo idak, takkan tuan punya forum pun dh terjebak dgn fesbuk....wakakakkaka

    ReplyDelete