Tuesday, January 18, 2011

Apa ada pada rupa

Peristiwa berlaku pagi tadik, masa aku bayar toll, on the way nak pergi kerja.  Budak toll tu (lelaki melayu, baya adik aku) greeted aku dgn "good morning mam".  Bila dah bayar, siap cakap "thank you and have a safe journey".  Aku iya kan aje ler, walhal radio dlm keter aku tgh full blast berita BM jam 7:30 pagi.

Peristiwa pagi tadik membuatkan aku terpikir kepada peristiwa2 dan kejadian2 yang banyak berlaku sebelum ini.  Ada sekali tu, aku pergi kedai ler, on the way to office.  Singgah coz nak beli roti. Inilah conversation aku disoal siasat oleh mamat iran (or was it nepal) yg jadik cashier masa tu:

Mamat kedai:  Sorry sis, I want to ask you.  Are you Malaysian? 
Aku: (dlm mode terkejut):  of course I'm Malaysian. 
Mamat kedai:  So, are you Muslim?
Aku: (dlm mode hangen terkejut):  of course I'm muslim.  What makes you think I'm not??
Mamat kedai:  Sorry sis, I thought you are not Malaysian and non muslim.  Sorry if I offend you.  I thought you are Phillipines, coz you dont look like local (bolleyyyyy???)

Kedua-dua insiden di atas adalah merupakan antara banyak2 insiden yang aku lalui selama ini.  Kalau aku pergi ke pasar pagi, gerenti tokey ikan, tokey sayur tu ingat aku nie puak dia....terus ching chong2 cakap cino dgn aku......pg shopping pun macam tu jugak......In fact, kalau aku tak berpuasa time bulan puasa, jalan kat tgh2 Petaling Street sambil minum air pun tak de orang yg pandang atau mencemuh aku ponteng puasa bagai. 

Aku pernah dicemuh di tempat kerja aku sebelum nie sebab aku selalu keluar makan dengan geng2 cina.  Statement yang paling menghiris hati yang pernah aku dengar dari makcik2 nie ialah "Tgk tu, dia keluar lagi makan tengah hari dengan bebudak cina tu.  Entah2 dia join bebudak tu pergi makan "vavi".  Nak aje aku cili2kan molot makcik2 tahap puaka nyiang rapik tu....sedap2 hati kata aku makan vavi....macam dia pulak yang teringin nak makan.....siap fitnah2 orang bagai....huh!!

Based on feedback yang aku dapat, rupa aku nie boleh dicategorykan sebagai orang cina, eurasian/serani (mcm kat melaka berlambak tu) and the latest, Pinoy!! Sadis sungguh hidup ku.....aku tidak tergolong dalam mana2 category di atas....aku berbangga jadik anak minang....tak mau dilabelkan sebagai lain2 bangsa.....

Apa pun bangsa, kaler kulit aku, yang penting aku tau siapa diriku yang sebenar, apa agama aku.....itu udah cukup bagus dan akan ku pegang sampai bila2.  Kesian betul, kalau macam nie lah mentaliti orang malaysia, memang payah lah nak merealisasikan impian 1Malaysia tu....

Nota kaki:  Paling sadis, ada kawan2 opis lama aku kata, kembar seiras aku kini berada di Hadyai....keje sebagai stripper at tiger show joint......warggggghhhhhh!!!! Tragik, sungguh tragik statement mereka ittew....

No comments:

Post a Comment