Sunday, July 29, 2012

Me, Myself and I

At my age, ramai juga yang directly tanya aku mengapa aku tak settle down lagi, what they mean is that, kenapa aku tak start my own family?  The truth is, aku percaya kepada qada dan qadar, rezeki, jodoh dan ajal tu, kerja Yang Maha Esa.  Kita cuma berusaha dan berdoa, dan kalau Dia masih tak memakbulkan permintaan kita tu, kita kena bersangka baik dan teruskan usaha kita.

Actually, I am a very simple person.  Tak payah nak impress aku dgn benda2 yang branded dan mahal2 kerana aku tak perlukan semua itu.  To the extent, aku tak punya pakaian yang memerlukan penjagaan khusus seperti dry cleaning, hantar dobi bagai sebab pada pendapat aku, kalau nak jaga baju lagi payah dari nak jaga diri senirik, baik tak payah beli.  Lessen my burden and make my life easier, betul tak?

I dont demand for holiday ke mana2 negara yang travelling time nya lebih dari 3 jam sebab, aku nie sebenarnya takut nak fly lama2.  Trust me, BP aku for sure naik mencacak bila duduk dalam plane lama2......kalau plane dah start goyang, langgar air pocket bagai tu, lagi lar aku menggelabah....tak abis2 beristigfar.  That's why aku prefer pergi ke Bandung, dan aku tak pernah jemu nak pergi ke sana.  Save my travelling time and of course, my money.

Aku tak perlukan rumah yang besau utk tinggal.  Percaya tak, setiap kali aku tgk rumah semi-D, bungalow org lain, the first thing that struck my mind is "gosh, macam mana nak kemas rumah nie?  Berapa banyak langsir nak beli.  Tak sanggup lah nak tinggal dalam rumah besau2 nie".  Aku sekarang terpengaruh dgn konsep apartment di Jepun, a small apartment that's just nice and comfortable utk 3 org, the most.  Konsep minimalist katanya.

I live with whatever I have, kalau ada rezeki lebih, maka, aku bersyukur ada extra income utk dibelanjakan.  Kalau rezeki terkurang, tak per, aku masih bersyukur punya fixed income setiap bulan dan dapat digunakan utk melunaskan monthly expenses aku.

At the same time, pada masa ini, aku masih meninjau2 peluang utk memulakan perniagaan sendiri.  Setakat nie, dah 3 offer aku terpaksa turn down sebab manpower tak cukup, tak ada pengalaman dan takut nak amek risiko.  Offer yang datang bergolek tu memang bukan calang2, and it requires 150% commitment dari aku.  How can I commit myself when I am still working?  Sayangkan bila peluang terpaksa dibiarkan begitu sahaja, that's how I feel bila terpaksa menolak tawaran yang datang.  Bagi aku, I would prefer to start something small first, build repo and gain the trust from the customers then only slowly lebarkan sayap.  It might take time tapi ianya pasti berbaloi sebab customers dah percaya dengan tahap kemampuan kita.  Kedua orang tua aku tak putus2 beri galakan dan sokongan utk aku mencuba sesuatu yang baru.....and yet, kita kena pelan2 kayuh.

To whom it may concern, jangan takut dan risau, I am not the demanding type.  Over the years that you have known me, pasti you realise that I work hard for what I wanted and tak bergantung kepada sesiapa pun.  I've gone through a lot of hardship and with the loss of someone close to me, I realise that at the end of the day, money is not everything.  Yes, money can make you live comfortably tapi sampai bila kita nak tergantung kepada duit?  Hatta kalau ada harta benda melimpah ruah pun, itu tak menjamin kebahagiaan dalam kehidupan kita.  Bahagia itu subjektif, mungkin bahagia dari definisi aku ialah bila aku dapat bermain2 dgn kucing2 kesayangan ku, menghabiskan masa dgn org yg tersayang, in short, simple things in life could make me happy.  Bagi ku, ilmu dan pengalaman tiada tolok bandingnya dan tak bisa ditukar ganti, begitu juga dengan cara kita memandang hari muka, itu yang membezakan kita dengan orang lain.

I pray hard that aku bisa diketemukan dengan seseorang yang dapat menerima ku dengan seadanya, sama pendirian dan positif dalam menangani kehidupan mendatang.  I need someone who knows how to excite and keep me happy coz apa juga ciri2 kemewahan (pada mata ku) telah ku rasai, been there, done that. Harta keduniaan bukanlah kayu pengukur tahap kebahagiaan bagi ku. 

No comments:

Post a Comment