Monday, July 18, 2011

Siapa aku???

Hmm.....dah lama gak mak aku dok cakap yg arwah nenek aku adalah berketurunan mendaling....tapi bagi aku pada masa tu seolah2 masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.  Sebab pada aku, aku lebih berat kepada darah minang, yelah sebab keturunan bapak aku adalah dari Pagar Ruyung, Sumatera.

Then, bila ada yang meneka aku keturunan mendaling last week, aku macam tersentak......how come dia tau pasal tu??  Balik rumah, baru ler aku bukak mulut dan berminat tanya pada mak aku.  Mula lah mak aku bercerita, ye, memang keluarga sebelah mak aku keturunan mendaling, marga nasution.  Itu lah yang paling banyak mak aku tau......beyond that, aku kena refer sama uncle2 aku.....hmmm...

Aku pun buat ler sikit kerja over the weekend untuk tau sejarah mendaling.  Baru lar tau bahawa keturunan mendaling nie pun berasal dari Sumatera......ada banyak marga (clan) dalam keturunan mendaling dan antara yg femes ialah nasution, harahap dan banyak lagi.

Antara ciri2 nyata bagi keturunan mendaling ialah berkulit cerah, berhidung bawang (macam aku..wakakakka) dan suka berniaga.....patutlah minat aku cenderung ke arah itu.  And mostly, according to my reading, marga nasution adalah org yg berilmu agama yg tinggi dan warak......aku???? jauh panggang dari api.....

Apa2 pun, aku tetap org Malaysia biarpun dari mana asal usul keturunan ku.....

Nota kaki:  Ada org yg rapat dgn aku sound aku tadik "kak, kalau ikut keturunan kakak, org nya memang rajin beribadat.....kakak, itu semua udah ada dalam darah daging kakak, kakak cuma perlu pertingkatkan amalan aja, kena rajin2 ya kak".  Dussh, dah kena sebijik...padan muka aku!! huhuhu

No comments:

Post a Comment