Thursday, January 26, 2012

My usual bebel-bebelan

Sungguh aku terasa hati hari nie.  2 different people, being put in the same situation and yet one can be positive and the other one, non stop complaining.  Dari benda yang tak dapat, kitaorg usahakan sampai dapat seperti kehendak dia, kalih2 bila aku tanya tadik how was it, dia kata everything was ok, tempat cantik, service baik tapi the rate is too high, mahal sangat lah.  This is really uncalled for.  Kalau nak everything tip top, your money also must be superb lah kan.  Takkan semua nak free kot.

Berbanding dengan yang sorang lagi, bila di tanya soklan yang sama, jawapan dia sgt positif.  He enjoyed himself, everything was superb and the only regret is that it's too short of time.  Kita yang mendengar pun terasa seronok dan terasa yang usaha kita amat2 berbaloi.

Aku pun bercerita lah dengan sidekick aku, telling her how disappointed I was with this situation, terasa diri amat tak dihargai.  Sidekick aku menyabarkan aku walaupun molot aku time tu dah start membebel pasal perilaku manusia yang berbeza bila diletakkan dalam situasi yang sama.

Finally, after lunch, I realised that the most important lesson in this whole drama is sebagai manusia yang serba kekurangan, kita seharusnya bersyukur dengan segala nikmat yang Allah berikan.  Jangan sampai kufur nikmat coz tak semua orang berpeluang merasai apa yang kia alami.  And bila buat sesuatu tu, niat kat dalam hati kena ikhlas.....lillahhitaala.  Tak ke mana pun kalau asyik bermuka2 aje.

But to be honest, insiden pagi nie, ditambah pula masalah yang dibangktkan oleh orang2 mereka, aku rasa sudah sampai masanya I make a move.  Terlalu kecewa dengan sikap insan yang tak tau berterima kasih dan bersyukur dengan kurniaan Allah kepada mereka.  Cubalah ubah diri jadi insan yang lebih positif kerana tak selamanya harta dunia nie akan berkekalan.  Tak selamanya kita kan terus menongkat langit, bila sampai waktunya, semua nie akan diambil dari kita.......

No comments:

Post a Comment