Wednesday, November 27, 2013

That dont impress me much

Terasa sungguh lucu (bukan lucah yek) bila nengok gelagat sesetengah manusia yang beriya2 nak bergaya tapi bukan atas hasil usaha senirik.....in short, bergaya dgn harta hasil titik peluh orang tua mereka.

Dont get me wrong, memang kedua org tua aku tak tinggalkan harta (cuma sekadar sebuah rumah sewa utk aku di atas tanah milik mereka, but that's another story) tapi bagi aku, harta yg paling bernilai yg kedua org tua ku beri adalah education.  Kesungguhan bapak aku berhempas pulas bekerja demi untuk memastikan kami berempat beradik dapat pendidikan yang terbaik.  Pendidikan terbaik di sini tidak bermaksud hantar kami ke international school....hanya sekolah biasa aje.....

Aku masih ingat lagi, time belajar full time dulu, bila cuti semester bermula, maka aku pun mula mengunjungi job agency untuk mencari kerja part time.  Maka, aku pernah lah bekerja part time jadi receptionist, sales secretary, secretary biasa di beberapa syarikat MNC sekitar PJ.  In fact, I could remember there's one incident whereby syarikat nie memang teramat memerlukan receptionist dan sanggup meminta ku sambung bekerja dengan mereka sehingga hari terakhir cuti semester.  Maka for that particular semester, memang aku tak bercuti lah kiranya.  Dengan duit bekerja part time tu ler aku bayar yuran semester yang baru and I'm proud of it.

Ok, back to what I found out today.  Beriya2 lah seseorg nie menepek gambo kat facebook menunjukkan gambo 3 buah motor berkuasa besar......seolah2 semua itu adalah kepunyaannya walhal ketiga2 motor itu adalah kepunyaan bapa nye....Yes, sometimes all we need is recognition and the feeling of acceptance tapi dengan menggayakan harta org lain?? hello......dari buang masa menepek menghabiskan harta benda mak pak tu, ada baiknye pergi cari rezeki yang halal dan tak payah menipu orang lagi......berkat tau rezeki yg dicari dgn hasil tangan dan kuderat sendiri....

Orang yg sama gak pernah bergebang dgn aku dulu, yg bapanya baru membeli dua buah semi D next to each other in KL.....And response aku masa tu ialah, "well, yg berharta tu bapak u....in a way I'm proud coz ada malay mampu beli 2 biji rumah semi D in KL...but personally, I'm least bothered coz itu harta bapak u, not yours.  I'm thankful with what I have now.....ada tempat berlindung, ada kenderaan utk pergi mencari rezeki and that's more than enuf for me.....whatever that I could have after that would be a bonus for me".....

Conclusion nye, tak perlu nak impress aku dgn harta benda yg bukan kepunyaan diri sendiri.  Definitely I'm not a gold digger that uses my charm to make a rich man fall for me.  If I want something, I'll work hard to ensure that I could afford to have it by myself.  And that explains why after 5 years, baru ler terdetik hati aku nk berhijrah daripada menggunakan handphone zaman dinasour kepada handphone terkini.....Bak bait lagu sapa tah "well, you've got a car....that dont impress me much"......

Nota kaki:  Desperate sgt ke sehingga terpaksa tayang benda2 mewah so that ada yg akan jatuh hati??  Kasihan sungguh dengan orang macam ni.

No comments:

Post a Comment