Saturday, March 17, 2012

Pembantu rumah a.k.a. maid/bibik

Dasatkan paparan berita semlm?? Aku tak dispute pasal gaji minimum RM700 tu, part yg aku tak berkenan, boleh lak demand cuma buat satu kerja aje, kalo tugas dia mengemas rumah, itu aje lar yg dia buat....kalo kena jaga anak, top up lg RM700....giler kentang.

This news reminds me of my own experience menggaji maid bekerja kat rumah aku.  The first maid, ada sedara yg rekomen.  Minah nie dah keje sini lama, and nk cari tuan baru.  So, ok lah, after paying whatever that's due, kitaorg pn pg lar amek maid nie.  Mula2 masuk rumah, dia tanya aku "Ibu, kayu apinya mana?  Gimana mau masak??"  Tergelak besau aku time tu, ingat aku duduk rumah kongsi ke?  Then, dia tanya lagi, "buk ngak punya mesin basuh?? Tempat saya dulu, dan rumah kongsi ibu saya ada".  Time nie, mmg my blood goes upstairs lar....Aku bukan tak mampu nk beli washing machine, dryer pun aku blh beli kalau aku nak tapi aku lagi prefer basuh baju aku, handwash.  Langsir tingkap, cadar semuanya aku handwash and I dont have any problem with that.  Malas nak jawab balik, terus aku ajar dia cara2 nak on kan dapur gas...ajar dia masak apa yg patut, kemas rumah, mop etc.  Duduk apt masa tu, besau mana sgt pn umah aku kan??  Minah nie tahan keje dgn aku cuma 2bln....itu pun kantoi sebab aku dpt caught her red handed guna house phone aku. 

Dia ingat aku tak tau....time tu jiran2 aku dh bgtau, time aku pg keje, ada sorang lelaki selalu dtg sembang2 dgn dia kat luar rumah....panas gak telinga aku.  Yelah, aku tak kenal siapa mamat tu, senang2 aje dia ajak org dtg rumah.  Then, tiap2 mlm, ada aje phone call utk dia....mcm2 nama lar diaorg sebut tapi OKT nye cuma sorang...kejap2 abang call, bapak call, pak sedara call.....aku sabar lg time tu.  Tapi bila dia guna house phone, buat call ke handphone berjam2, siapa blh sabar lagi kan?? Nasib baik time tu tergerak hati aku nk cek....true enuf, bukti ada.  Menggelupur dia bila aku tanya direct kat dia, siapa yg dia call??  Dia menafikan tapi lepas tu bila aku kata aku cek phone, terus pucat muka....aku tgk dia time tu, cam nak pitam pun ada...

Biasa lar, bila dah kantoi, terus ler berubah kelakuan....aku dah sense masa tu dia nak cha alip ba wau ta, so, aku dh prepare back up plan.  Dia mintak aku hantar dia balik for the weekend kat umah kongsi mak dia, aku suh dia pack semua barang dia.  Seblm dia keluar, aku periksa semua bag dia bagai, then aku hantar dia.  The next day tu, dia blh call and kata nak extend lg satu hari stay...aku kata aje lar, nk extend 20 hari lgi pun blh, tk balik pn tk pe.....they got the message dan terus tak muncul2 lagi..

Dia nie lah bila ada sedara mara aku dtg umah, dia blh dok memerap dlm bilik 2 jam, alasan dia nk sembahyang walhal bila aku skodeng, dia duduk aje atas sejadah tu sambil berpeluk tubuh.  Aku tak kisah dia nak solat tapi beragak lah sikit kan?? Takkan solat zohor sampai 2 jam???

Bila aku pindah apt lain, aku dah serik nk amek maid.  Aku cuma employ part time maid yg dtg tlg kemas rumah masa weekend.  Budak nie mulanya ok....punctual and rajin keje.  Tapi lepas setahun, dia start buat perangai..mula2 kata nk dtg lambat coz kena pg kenduri...aku ok aje.  Then, the following week pun lambat, kul 12 dtg and nk balik kul 3, new regulation katanya...aku dispute lah...aku kata, kalo nk buat mcm tu, lg baik dia dtg kul 2, balik kul 7....save sikit aku tak payah bg lunch.  Muncung gak dia bila aku ckp mcm tu, dia ikut balik jadual lama.....

Tak lama lepas tu dia kata kakak dia dh dptkan dia keje kat tempat lain, so, tak leh dtg keje part time dgn aku.  Aku ok aje lah kan.  Ditakdirkan, dia nie dpt keje jadik cleaner kat apt tempat aku tinggal nie....pucat ko....aku buat tak tau aje.....malas nk panjang2kan citer....dia ada gak tanya2 dgn jiran aku sama ada aku dh ada org keje ke tak. 

Hinggalah satu ptg, dia tunggu aku balik dari ofis, nak bicara dgn aku katanya.  Rupa2nya dia kena halau dari rumah kakak dia and nak keje dgn aku.  Aku tanya lah kan, keje full time ke part time.  Dia kata nak keje part time tapi duduk kat rumah aku.  Pagi dia jadi cleaner, lps jam 7 mlm, dia balik umah keje jadi maid...and payment lak, dia nak aku bayar dia full payment, RM400 (masa tu).  Ini mmg cari nahas, sia2 aje lar buang masa nk ckp dgn aku benda bengong cam nie....Terus aku sound dia, ok kalau nk buat mcm tu blh aje, tapi saya akan tolak RM200 utk sewa bilik, api +air RM50, so gaji bersih awak RM150, makan dan minum sendiri tanggung!! hambek ko!!  Dan2 tu gak dia kata mana blh mcm tu kak?  Oh, ko hengat aku nie desperate sgt ke nak ada org kemas rumah aku sampai aku kena tanggung biawak idup mcm ko??   Lepas dari insiden tu, terus aku tak nampak dia sampai saat ini.....

Conclusion is, dgn puak2 mcm diaorg nie, jgn diberi muka.  Mesti diaorg nk amek kesempatan coz pada tanggapan mereka, org malaysia nie desperate dan blh ditipu cam tu....Pasal tu lar sampai sekarang aku tak mau ada maid bagai....Member2 aku yg ada maid pn byk yg komplen dari puji.  And one thing for sure, I dont need any unnecessary stress like this.

No comments:

Post a Comment