Saturday, April 27, 2013

Trip to the dentist

Dalam banyak2 benda atas dunia nie, benda yg paling dan teramat ku takuti ialah lipas terbang (especially pada waktu malam, dunno why, very the paranoid) and trip to the dentist.  Ok, for the first fear factor tu, aku, so far dah berjaya atasi di rumah nie dgn menyediakan bekalan ridsect secukupnye dan juga keep my room and house clean all the time.  Rumah yg bersih bermakna tiada lipas....tapi kalo spesis liar, yg terbang mlm kat luar tu, den tak dapek nk nolong ler.....

And for the second fear factor tu, I guess it started way back before zaman milenium.  Masa tu aku jadik relief secretary kat sungai petani.  Seblm2 nie mmg aku suka berkunjung ke dentist utk buat check up, scalling and filling bagai.....rasa nak simpan gigi dlm peti kaca for display aje lps dh buat scalling, polishing and filling bagai.....tetapi yg membuatkan aku jadi phobia and paranoid dgn dentist adalah kerana satu insiden di sungai petani.

Masa tu dah almost due dah for dentist check up.  So, aku pergi ler cari dentist kat kawasan tu.  Ditakdirkan pada hari tu, dentist lain semuanya fully booked except for this one dentist.  So aku pun apa lagi, nganga mulut utk diperiksa ler.  Imagine this, lps korang dah nganga molot, lampu direct kat mata korunk, then this dentist terus bukak lagu classical ok.....yg ada tune turun naik, tinggi rendah tu......dia kata nk buat patient relaks, aku ok lg time tu.  Tapi bila dia start scalling tu, time tu nada lagu tu naik laju, apa lagi tangan dia pun terawang2 bagai dia conductor for the orchestra.......giler kentang kan!! time tu aku dah tak leh buat apa, cuma berdoa agar pipi dan lidah aku tak berlubang disebabkan kelalaian dia.  Dah ler dentist tu tua, rambut dah serupa mcm einstein.....lg paranoid.....di tambah pula time tu ada movie baru release yg bertajuk "The Dentist"....imagine this, you combine all the scary elements and you get, ME!!!   The most paranoid patient in this whole world!!

Lepas insiden tu (luckily tak ada sebarang kecederaan fizikal, cuma badly injured emotionally aje....hehehe) aku memang dah pangkah perkataan DENTIST tu besau2!!  Pg pun setahun sekali aje......and memang takut giler while waiting for my turn.

2 minggu lepas, disebabkan filling lama nie terkeluar, aku terpaksa mengadap dentist semula.  It can't be help, I had to do a "crowning", gigi geraham lak tu.  Mula2 dah nak blah dah tapi dentist tu berjaya pujuk aku masa tu and aku pn dah tak sanggup lagi sakit gigi, aku pun tadah ler mulut.  Masa dia nak kecikkan gigi tu, mmg ler sakit....walaupun dah dibius......balik dari dentist, pipi aku kebas sebelah wei!!!  Mcm kena stroke lak aku rasa, sebelah muka tak ada rasa.  Then selepas 6 hari, crowning pun dah siap utk dipasang.

Masa dia nak insertkan crowning tu, dia tolak sekuat tenaga kat gusi aku.......aku cuma mampu melolong aje ler.....air mata dah tak boleh nak keluar dah.....after 5 minutes (which to me, it feels forever)......baru ler dia lepaskan........

Dentist nie pun cakap, dia pun berpikir lebih dari 2 kali kalo aku dtg in near future utk buat crowning lagi satu.....sebab dia kata, aku adalah the most difficult patient he ever came across!!  Pardon me doctor, I blame it to the previous dentist whom I visited when I was in sungai petani, dia penyebab mengapa aku paranoid dan phobia dgn "klinik gigi" for the rest of my life!!

Acuan gigi ku......sorry, gigi ku tak berterabur....hehehehe

No comments:

Post a Comment