Tuesday, February 19, 2013

Long lost friend?? maybe not!

Let me share with you one story that happened recently.  Someone who claimed to know me, schooling in the same school, in fact, in the same class for 2 years, suddenly wanted to be my friend in FB.  This particular person insisted that we were in the same class, and yet, I couldn't remember anything about him.  I remembered who my classmates were and this particular person didn't come across my mind at all.

Ok, out of courtesy, I accepted his request.  Then, he started bombarding me with private messages, telling the good old days during our teenage years.  He did throw in few names which I remembered who they were and yet I can't associate it with him.  Then, came the one statement, "ya, aku kenal dgn si zul cekedip tu.  Sekarang dia dah macam tong dram dah.  Hang pun dah gemuk sgt dah!!"  Ok, dah lah aku tak hingat hang ni siapa (to this very moment, muka dia masa zaman mumaiyiz memang langsung tak came across my mind), tiba2 suka2 hati aje nak sound orang.  Aku pun apa lagi, terus ler sound dia "wei, suka2 hati aje nak mengata orang".  He just laughed and kata gurau2.  Aku diam aje, maybe I thought I was being too emotional and sensitive with his jokes.

Bila aku tepek gambo2 kat wall, suka2 hati aje si mangkuk nie jadi nasi tambah.  Macam2 komen pasal gemuk, food and suka2 hati dia associate benda2 tu dgn aku.  Aku sound dia "what's your problem dude?"  Dia tak jawab, maybe tak faham kot.

Yang jadik aku meletup dgn perangai dia nie sebab dia sound kat gambo kitaorg lunch ramai2......"eeee....banyak nya makan"!  That's it, terus ler aku sound balik "aku makan banyak ke, ada ke aku mintak ko belanja atau mintak duit ko?"  Panik giler dia...terus kata, tak, aku gurau aje.  Hello, from day one ko dah kena sound, still tak faham lagi ke??  Then ada ler yg lelain cuba divert the story, my response was pretty simple "I am asking him an honest question, tak marah pun, I'm asking in the same honest way as he did".

Bila dia bagi jawapan sengal, memang kena lar lagi dari aku "bagi ko, gurauan tu berkisar pasal makanan dan kegemukan orang lain ke?  I pity you seriously".  Lagi ler dia sentapssss... oh, ko pikir ko punya sentapss aje....sentaps org lain ko buat bahan lawak.... terus ler dia kata, ok ler, lps2 nie aku ckp serious aje dgn ko....aku terus tak jawab.  For me, it's pretty simple, hope you got my message....no two ways about that.  Then aku gebang ler dgn member2 lain pasal keistimewaan keje baru aku nie.  Mata dia berdarah kot baca komen2 aku.....then mcm angin lalu, terus dia unfriend aku. 

Do I feel sad?  The answer is a definite NO.  In the first place, I cant even remember anything about him.  I guess mesti masa sekolah dulu pun, perangai dia macam nie, pasal tu aku dah delete dan pangkah muka dia besar2.....

The moral of the story is....if I go the extra mile not to humilate people in public, especially in their own FB, I expect people would treat me the same way I treat them.  Aku tak mau pujian melambung coz if you have nothing better to say, just shut up!!  Tak susah kan....mata ko pun tak sakit kalo org balas balik kutukan ko tu.  Ini tak, dah ler aku tak ingat siapa dia, sedap2 hati lak nak mengata org, lps tu kata bergurau!!  Kalau muka tu hensem, ok lah gak....ini, muka tetap cam Indon pecah rumah!!

Errk, by the way, ko yang claimed ko kenal aku.......tapi aku tetap tak kenal ko....So, boleh ler aku buat kesimpulan yang dari zaman sekolah lagi, aku memang femes.....ko tu aje yg terpaksa berhempas pulas utk mem"femes"kan diri ko tu kan.....Buat ler mcm mana cara sekali pun, the truth is, I dont know you and I dont even remember anything about you, full stop!!

No comments:

Post a Comment