Thursday, March 4, 2010

Resipi Coq keria @ Kuih Keria


Hehehehe....aku nk tepek resipi coq keria nie...sebab ada request dr Ticer Syah....Utk ticer Shah, aku ni tak reti nk tulis resipi sebab aku buat ikut sedap tangan aku mengadun dan berapa byk bahan yg ada....issshhhkk, camner lar cara aku masak nie....huhuhu

Coq Keria (Kuih Keria)
Bahan2:

Ubi keledek (ikut apa yg ada, kalo ada yg warna oren pun ok, putih pn ok aje...purple pn cantik gak)
tepung gandum
garam secubit

Cara2:
Ubi keledek dibuang kulit dan direbus hingga lembut. Setelah lembut, dibuang air rebusan dan ditos. Mak aku bilang, suh tunggu sampai ubi tu sejuk baru dilecek, tapi aku maleh.....aku terus aje lecek bila air dh kering2 sikit tu....

Setelah dilecek, masukkan tepung sikit demi sikit, ikut sedap tangan mengadun. Bg aku, as long as, adunan tu ada lekat sikit2 kat tangan, dh ok dh....kalo terlebih tepung kang, jadik keras pulak coq keria hangpa nanti, tak sedap tu....

Lepas dah adun, bentukkan seperti donut dan goreng......kalo nk pakai donut cutter pun boleh kot, tapi aku hari tu pakai tangan aje bentukkan ia, terasa mcm main playdough...heheh

Setelah itu, blh lah digoreng sampai kekuningan. Setelah kekuningan, angkat dan toskan minyak. Biar sejuk kejap dan lepas tu blh kita sira.


Sira Gula
Bahan2:
Gula ikut suka
air sikit

Panaskan sikit air dalam kuali. Bila agak2 dh nk menggelegak, masukkan gula (ikut suka lar kan). Pastikan nisbah gula lg byk dari air, cepat sikit dia likat dan blh kita sira lepas tu...sampai gula tu jadik putih2 berkeping2 mcm dlm gambo....Jimat masa....

Gambo kat atas nie bukan coq keria yg aku buat ittew hari, ini aku pinjam gambo dari yahoo image....hehehe....moga ticer syah coba resipi hantam keromo aku ini.....


No comments:

Post a Comment