Wednesday, March 10, 2010

A quickie

Hmmm....apa nak tulis yek??
Ok, to start off with, semlm balik keje, aku tetiba terasa nk masak something simple. Malas nk makan nasik, so, I've decided to goreng mee hoon. So, bila korek2 fridge tu, ada lar cukup bahan nk buat. Aku namakan mee hoon goreng kampung. Oklah, berbaloi lagi masak kat umah dari beli kat kedai dan tak tau sedap ke idak kan....
So, ini resipi mee hoon goreng kampung aku. As always, aku tk de sukatan secara terperinci, ia lebih kepada ikut rasa hati dan stok yg ada masa tu.....heheheh
Mee Hoon Goreng Kampung
Bahan2:
Mee hoon satu paket
udang kering segenggam (rendam dgn air panas nk buangkan sikit rasa masin dia)
Bawang putih 7 ulas
Udang segar segenggam (sila buang kulit kalo rajin)
capsicum hijau (ini ada dlm peti ais kat umah semlm)
Sayur Yaw Mak Tham (ala2 mcm lettuce tp kecik sikit, nanti aku try tepek gambo)
cili kering yg dikisar - 3 sudu besar
taugeh - kalo suka, letak ler
garam
serbuk perasa
Cara2 masak:
1. Mula2 rendam mee hoon dgn air paip. bila agak2 dh kembang sikit tu, buang setengah air tu dan masukkan air panas menggelegak dlm mee hoon ittew. Biar dia kembang dan lembut. Jgn lama2 sgt, nanti mee hoon korang lembiks...
2. Kupas bawang putih dan tumbuk bersama udang kering agak2 lumat.
3. Panaskan kuali, lepas tu masuk minyak. Agak2 dh panas minyak, masukkan campuran bawang putih dan udang kering yg ditumbuk tadi. Biar bahan2 tersebut garing dan naik bau.
4. Masukkan cili kering kisar tu. Agak2 dh naik bau, baru masukkan capsicum....kalo kering sgt, tambah sikit air panas.
5. Agak2 capsicum dh separa masak, masukkan mee hoon tadik. Gaul rata....biarkan sekejap. Then masukkan udang. Aku dh celur udang tu dulu dgn air panas menggelegak, so masuk kemudian pun tarak hal...hehehe
6. Then masukkan sayur Yam Mak Tham tu......sila ingat yg sayur nie cepat masak, so masukkan last2 lg bagus, dia jadik crunchy. Then masukkan taugeh.
7. Tabur ler ikut suka rasa garam dan serbuk perasa.....gaul rata dan biarkan dlm 5 minit dan siapppp........
Itu yg aku buat semlm, kalo rajin cuba lar.....Sorrry, no pic, dh ngap seblm sempat amek gambo.....hehehe

No comments:

Post a Comment