Sunday, January 13, 2013

Of Farewell, Goodbyes and Sayonara

Malam tadi, masa berbalas posting kat FB, ada sorang kawan nie kata, "wei, aku nak arrange farewell ko lah".  Terus mood ceria aku bertukar jadi down,....sentapss mak tau.  Of all the things in the world, I really hate farewell and goodbyes. 

Statement dia membuat aku mengimbas kembali cerita almost 8 years ago, when I joined this place.  Memang terkena kejutan budaya lah kan, masuk2 first day, sharp 8:00 a.m. ada bacaan doa selamat bergema seluruh opis thru the P.A. System.  My first two employments memang tak de benda2 nie, almaklumlah MNC.  I know dengan kemasukan aku ke tempat keje aku nie, sedikit sebanyak ada meng"upset"kan the salary scale of org yg sama keje dan grade aku.....So, whether I like it or not, I have to show that I'm worth that much.  They should be glad and happy coz few months down the road, the Company buat revised salary structure and they all pun merasa sama kenaikan grade dan gaji.  Sometimes you just need a push factor to make it happen.

People come and go in this division and yet, I remain where I am.  May be because I take my job as a learning curve, as there's always something new to learn every day.  I can't lie ada masanya memang rasa nak resign aje 24 hours and join another company tapi bila fikirkan balik, takkan sekecil2 benda pun nak dijadikan satu sebab untuk pemergian aku.  Sambung balik, keje and keje and keje kat sini.

Hingga lah there's one moment that made me realise that I'm not gonna be retiring as a Secretary.  Itu pun sebab ada insiden yang buat aku terbukak mata dan minda.  Yes, I'm looking for greener turf else where.  Ditakdirkan juga, inilah masanya rezeki datang bergolek....without looking back, I took the chance.

Terima kasih pada semua yang selama ini memberi kerjasama dan support kepada saya.  Saya cuma menjalankan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan, maaf sekiranya ada yang terasa hati.  I cant please everybody all the time. 

Kepada opis baru, sila beri tunjuk ajar kepada saya because this is a totally new thing for me to do.  I'm more than enthusiastic to learn the trade......happy coz finally dapat jump ke bidang yang memang menjadi my passion all the while......

Only one thing, please, I would appreciate if no farewell makan2 whatsoever is being organised for me......because actually I am a very sentimental person....jiwa saya halus....sebengang2 saya dengan teman2 sekantor saya dan tugas2 saya, pasti jiwa saya akan terusik di hari terakhir saya bertugas di sana.  These memories (working with my colleagues) banyak memberi pengajaran berguna kepada saya untuk masa akan datang. ....



Nota kaki:  Pssttt......honestly, I really hate to cry in public....and I dont like people seeing me crying....huhuhu 

No comments:

Post a Comment