Saturday, October 8, 2011

Cerita Hari Sabtu

Alhamdullilah, selamat dan selesai sudah majlis kenduri doa selamat sempena meraikan bakal haji kat umah nie.  Sebenarnya, sambal tumis ikan bilis yang dibuat pada lewat malam tadi adalah untuk breakfast pada pagi ni.  Ia dimakan bersama roti.  And, pagi tadik juga, selamat sudah aku memasak seperiuk besau (acah aje masa aku kata sekawah besau..hehe) kari ayam.  Itu pun dimakan bersama roti.

Kenduri bermula selepas solat zohor but by 12:30, dah penuh rumah dengan para jemputan, majoriti saudara mara org tua aku (sedara mara aku gak lar).  Those yang turned up pun cuma sebahagian kecil dari saudara mara yg kami ada, those yg memang kitaorg rapat, can't imagine kalau the actual number of sedara mara yang ada tu, hadir.....lagi ler ramai bilangannye.

Then, by 1:00 p.m. baru perasan sambal tumis ikan bilis dah habis, maka bergegas ler aku masak lagi untuk kali ke dua, still dlm periuk rice cooker yg besau tu....itu pun cuma berbaki sikit aje untuk malam nie......laku gak sambal tumis aku...

Main dishes untuk kenduri diaorg order kat katering coz aku rasa, memang aku tak mampu nak sediakan.  Yang aku sediakan cuma 2 jenis lauk untuk diberi kepada tetamu, iaitu sambal tumis ikan bilis dan kari ayam. 

Then, dari jam 3:00 petang hingga 6:30 petang adalah sessi tetamu bakal haji....ramai gak yang turned up, tak menang tangan mengemas dan menyediakan hidangan.  So, where was I during the whole event?? I was stuck in the kitchen most of the time, basuh2 pinggan mangkuk, masak2, buat air etc.  Rasa nak tercabut kaki coz berdiri terlalu lama....

Antara lauk pauk yg dihidangkan tadi


Buffet line dalam rumah untuk tetamu wanita.  Ada juga the same buffet line kat luar rumah untuk tetamu lelaki dan jemputan ahli surau.


Suasana dalam rumah yang dipenuhi dengan tetamu wanita.  Kat luar pulak, bawah khemah tu penuh dgn tetamu lelaki, aku segan nak keluar to snap some pic.


Antara tenaga kerahan yang ditugaskan membungkus sambal tumis dan kari ayam utk tetamu.


Makan time.  Si kecik nie lar yang paling happy coz ramai kawan hari nie.

Overall, bersyukur sangat2 sebab walaupun hujan lebat sebelum zohor tadik, semuanya berjalan seperti yang dirancang.  Terima kasih kepada semua yang sudi hadir ke majlis yang tak seberapa nie.

No comments:

Post a Comment