Sunday, August 19, 2012

Satu Hari Di Hari Raya

Hari nie ialah hari pertama hari raya aidil fitri.  Dari semalam aku sibuk ke pasar, mengemas barangan belian, menyediakan juadah utk battalion surau yang datang bertakbir dari rumah ke rumah and at the same time, menyediakan juadah raya.  Malam tadi, aku masuk tido jam 2 pagi....penat.

Juadah yang sempat disediakan semalam utk battalion surau ialah cheesey wedges, fried assorted balls, roti john dan juga sebagai door gift, assorted dadih.  Juadah raya lak sempat lar gak aku menyediakan ayam masak rendang cili api...don't ask me where do I get my energy from...memang situasi semalam adalah seperti bateri energiser "dan lagi, dan lagi, dan lagi".....hehehe

Pagi raya pertama, aku tersedar bila ibu aku ketuk pintu bilik kuat2...aiseyman, dah pukul 7 pagi.  Bergegas mandi sunat aidil fitri dan terus menyambung sessi masuk dapur.  Ada adik beradik sebelah ibu aku nak datang beraya....so, terus singsing lengan baju dan memulakan sessi memasak.  Juadah yang disediakan hari ini ialah nasi minyak, ayam masak merah dan daging masa rendang cili api.....fuyoooo.....by 2 p.m. sedara mara dah tiba, aku memang dah tak leh sustain lagi terus ler masuk bilik dan tido.....sedar2 dah kul 4 petang.....

Tahun nie, memang tak berkesempatan nak membeli baju raya....bayangkan, malam raya dan raya pertama aku pakai baju "uniform dapur" wokeh....very the menarik....

Some of the dadih yang prepared earlier


Antara dadih2 kelas tambahan

Pertengahan stage penyediaan ayam masak rendang cili api

Food prepared for the surau battalion

Nota kaki:  Maaf, tiada gambo2 riang ria di hari raya kerana saya kecapekan di dapur dan tiada kesempatan utk melihat food presentation yang disediakan.

No comments:

Post a Comment